Strategic Survey 2009. The Annual Review of World Affairs

Strategic Survey 2009
The Annual Review of World Affairs
Autor: International Institute for Strategic Studies
Editura: Routledge

La un an după debutul crizei financiare, prestigiosul centru de reflexii londonez - International Institute for Strategic Studies (IISS), a publicat raportul său anual asupra echilibrelor geostrategice din lume, care prezintă şi analizează evenimentele ce-au avut loc pană la 30 iunie 2009.

Idea principală a raportului, conform estimărilor IISS, este că America lui Barack Obama, slăbită temporar de criza economică, va rămane o putere mondială de neegalat dacă va menţine o logică "minilaterală" de alianţe cu geometrie variabilă. "Minilateralismul" (in opoziţie cu "unilateralismul" din timpul preşedintelui Bush) ar consta in "reunirea unui număr adecvat de ţări in vederea rezolvării unei probleme particulare in diverse abordări şi pe diferite teatre", explică centrul de analize politico-militare cu renume internaţional, in raportul său anual 2009.

IISS este de părere că Obama ar putea să se găsească insă in situaţia de a spune că "nu poate" să rezolve problemele, dacă nu convinge un număr tot mai mare de ţări care "să-i impărtăşească ideile" şi numai cu această condiţie "politica externă americană ar putea, in aceste timpuri dificile, să intarzie sau chiar să inverseze teoria declinului". Scenariul optimist pentru Washington va fi cu atat mai verosimil cu cat Statele Unite ies in mod paradoxal intărite din criza economică la care au contribuit din plin. "Sistemul bancar american degeaba a fost paralizat şi ameninţat de bancrută, crahul a demonstrat enormele resurse mobilizabile de care dispun Statele Unite pentru redresarea situaţiei. Dovadă că criza financiară a accentuat dominaţia americană in loc de a-i pune capăt", afirmă raportul.

"În majoritatea marilor dosare internaţionale, Statele Unite sunt mai susceptibile decat China să creeze coaliţii in jurul punctelor sale de vedere", scrie in raportul său IISS, care recunoaşte totuşi că "minilateralismul" n-ar prospera fără sincope. Astfel, eforturile pentru relansarea economiei americane ar putea determina Washingtonul la o relativă dezangajare pe cele două continente. "Este inevitabil că anumite regiuni vor primi o atenţie mai mult retorică decat practică. Aceasta ar putea fi cazul Americii Latine şi Africii, unde Statele Unite vor evita să se angajeze fără un motiv puternic", relevă IISS, care pledează de altfel pentru o reducere a forţelor aliate angajate in Afganistan, obiectivul de a lichida reţeaua al-Qaida fiind atins in mare parte, după părerea sa.

Strategic Survey 2009 incepe, ca de obicei, cu "Perspective", capitol in care se face o evaluare a evenimentelor la nivel mondial pe parcursul anului trecut, după care capitolul "Probleme de strategie politică", in care sunt abordate trei subiecte de actualitate: Combaterea ameninţărilor teroriste; Securitatea energetică a Europei; Către o nouă arhitectură de securitate in Asia. Urmează apoi opt capitole in care sunt analizate evoluţiile din mai multe ţări, grupate in funcţie de regiuni: America de Nord, America latină, Europa, Rusia, Africa, Asia de Sud şi Afganistan, Asia-Pacific. Cartea se incheie cu capitolul "Prospective", in care sunt abordate pe scurt perspectivele strategice pentru anul următor, şi mai conţine, in cadrul "Strategic Geography", 19 pagini cu hărţi color care ilustrează activităţile de importanţă strategică şi schimbările politice pe plan mondial.

înapoi Publicat în 2010-06-03 Imprimare sus